……….av prat. Chaplin kunde äta skor i en fantastisk film från tidigt 1900-tal. Annars är det nog så att både vi och vår tanduppsättning, tarmar och andra organ behöver en mera allsidig kost från hela näringskedjan. Idag är det dock så vanligt med kost- och dietråd samt rekommendationer att den som vill hänga med måste nog byta kostinriktning flera gånger om dagen. Fortfarande har jag inte sett en klokare analys om kost och matvanor än den som finns beskriven av Mora Nisse i hans memoarbok - I vita spår – från 1953. Han upplyser oss läsare att han ätit det som finns på bordet under hela sin karriär, men att han en gång hört sin tränare Krigarn säga följande till en fullblodsvegetarian. ”Vi vanliga människor äter för att leva, men ni lever för att äta.”
Nya tider, moderna tider! En bransch som är oerhört kvick att lansera ny teknik är handeln. Allt för att göra kunden till en ännu bättre och motiverad konsument. Några är föregångare i att få konsumenterna att handla. IKEA, Gekås, HM och Claes Olssons kommer ser ut att ligga i förarsätet när det gäller kundernas köplust. Och bra vill alltid bli bättre, det symboliseras ofta någon som har lyckats. Nu ska det bli lättare för kunderna att hitta sin borttappade kundvagn på Gekås varuhus i Ullared. En bra dag kan Gekås ha över 25 000 kunder i varuhuset där runt 4 000 kundvagnar används samtidigt. GPS på varuvagnarna är framtiden. Shopping är vår tids stora intresse och hobby för en majoritet av populationen. Allt som kan säljas kan köpas med rätt slogan och förpackning.
Konserverad gröt och det mesta förefaller att kunna säljas med mördande reklam.Ett exempel från denna värld är historien om ett sätt att sko sig på sko. En sportsko gav inte bättre hälsa, ett amerikanskt sportskoföretag har gått med på att betala 300 miljoner i skadestånd och att ge tillbaka pengarna till dem som kräver det sedan deras produkter inte alls gett någon viktminskning eller bättre hälsa. Vilket det påstått. Det är företaget Skecher som nu måste betala stora summor till sina kunder sedan de påstått att en viss modell med ojämn sula, så kallade Shape Ups med välvda sulor, skulle hjälpa användaren att gå ned i vikt.Det är detamerikanska konsumentverket som nu stoppar företaget från att marknadsföra sina skor som bra för kroppen.
Skecher gick med på att betala nästan 300 miljoner kronor och att omedelbart upphöra med alla påståenden om skornas speciella egenskaper. Dessutom ska personer som köpt skorna i tron att de ska ge lägre vikt och bättre hälsa. Hemligheten skulle ha legat i sulan som konstruerades så att den skulle ge samma effekt som när man går på en sandstrand, en sorts instabilitet som i sin tur utlovade starkare benmuskler. Förutom själva viktminskningen. Nu förbjuds Skecheratt påstå något av detta eller på annat sätt säga att deras skor skulle vara bra för hälsan, skriver Chicago Trubube. Skorna kostar mellan 400 och 1000 kronor.Ett citat av William James är en sammanfattning av detta skoexempel. ”Det finns ingen värre lögn än en sanning som missförstås av dem som hör den."
Härom året gick skoföretaget Reebok med på attbetala tillbaka180 miljoner kronor sedan företaget påstått att deras skor skulle ge starkare muskler. Vilket inte heller de gjorde."Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel."Citatet av Bertrand Russel talar för sig själv!
Det finns figurer i världshistorien som aldrig kommer att dö. Trots alla moderna läsplattor och att människans minne är extremt kort så kommer vissa figurer att överleva alla nymodigheter. Robinson Crusoe, Don Quijote är några som har över tre hundra år på nacken. Sherlock Holmes är en detektiv som kommer att överleva alla dagens storsäljande deckare. Vi har även en mängd uppfinningar som kommer att överleva dataeran. Andra uppfinningar ersätts kontinuerligt av nya finesser. Men det behövs innovatörer som vågar testa sig fram och misslyckas innan det kommer fram nya framgångsrika prylar och ting!
Som till exempel forskaren Spencer Silver som 1968 arbetade i ett 3M-laboratorium med att utveckla ett superstarkt lim. Men han misslyckades kapitalt. Istället för superstarkt blev limmet supersvagt. Men kanske det kunde användas till något i alla fall? I flera år försökte han få någon på 3M intresserad av uppfinningen. Inom företaget uppmuntrades forskare att gå utanför sin egen grupp och byta idéer med varandra. Men inte ens det hjälpte, till en början.
Först sex år senare kom kollegan Art Fry på hur man kunde använda limmet. Fry sjöng på söndagarna i en kyrkokör, och hade problem med att hålla reda på ordningen på alla sina notblad och alla psalmer. Han rev pappersremsor och placerade dem som bokmärken, men de ramlade ofta ur notpärmen. Då mindes han ett seminarium han varit på där Silver hade försökt sälja sin idé om ett svagt lim. Nu började utvecklingen av fyrkantiga papperslappar som fick lim på ena kanten. Det tog en tid innan man fick fram häftlappar med ett lim som var tillräckligt starkt för att fastna på papper, men så svagt att man kunde ta bort dem utan att de lämnade märken efter sig. De första post it-lapparna hade fötts.
Visserligen kom det att dröja ytterligare sex år till innan Post-it blev en försäljningsframgång. Först lanserades de som Press’n Peel, tryck och skala. Men försäljningsframgången uteblev. Då lanserade man en kampanj i fyra städer. I två av städerna var försäljningen nära noll. Men i de två andra städerna såldes lapparna i ett nafs. Det visade sig att återförsäljarna där hade delat ut gratisprover. Kunderna måste själva uppleva hur fiffig uppfinningen var innan de vågade köpa häftlapparna. Först 1980 lanserades häftlapparna i stor skala, och fastän det i dag finns flera andra företag som tillverkar sådana, så känner de flesta kunder dem som just post it-lappar.
Efter denna häftiga historiska anekdot så passar det perfekt med ett citat av Cervenka som slutord. "Om någonting ersätts med ingenting uppstår ofta någon form av tomrum."
P.P