…….är en konst, eller till och med en avancerad balansakt. Ett kommatecken eller en punkt kan göra en höna av en fjäder, eller tvärtom. Det som är iögonfallande och en aning överraskande när jag läser lokaltidningar och rikstidningar är språkbruket. Trots tillgång till dagens ordbehandlarprogram så förefaller ord och språkbruk ha en blygsam prioritet. Skillnaden är ofta betydligt mer än hårfin. Och sämst är sportsidorna. Här är språkvården obefintlig. Vassaste pennorna och under stundom vassare tankarna har serietecknarna. Dessa skapare har en enkel förmåga att sylvasst betrakta verkligheten och vardagens både små och stora händelser. Ofta är dessa serierutor överlägsna i konsten att se det lilla i det stora och stora i det lilla. Glimten och synsättet påminner ofta om detta citat av Laosje. ”Livet är som ett timglas. Man måste vända det upp och ned lite då och då.”

Nya ord och nytt sätt att bruka befintliga ord pågår ständigt. Många av dessa lösningar som vi läser och hör är obegripliga i alla fall för mig. Reklam är ett annat sätt att beskriva verklighet. Den behöver inte vara ett dugg sann eller verklighetsförankrad. Här gäller det bara att skapa intresse kring en produkt eller upplevelse. I reklam kan vi lära oss en del fakta som vi sällan kan kontrollera om den är sann eller ens sannolik. För att välja några exempel ur dagens tidningshög. ”Sju av tio konferensbokare är kvinnor. Det är ingen tillfällighet. Kvinnor har bättre framförhållning och lägger mer omsorg om detaljerna. Män väljer ofta en enklare väg.” Annonsen är för Svenska Mässan och heter boka som en man! NK meddelar oss att ”ibland kan ett smycke säga mer än tusen ord.” Annars kan låta sig förföras av Stena Line med följande ord i annonsen: ”God natt i Göteborg, god morgon i paradiset.” Ett för mig välbekant bilmärke har skruvat på ord och inriktning i årets kollektion med följande ord. ”I Japan är de skickligaste handverkarna ”Takumi”. Inget symboliserar detta bättre än ett samurajsvärd. Rakbladsvasst och extremt hårt. Men ändå så flexibelt att det aldrig bryts.” Kan vi överhuvudtaget klara oss utan en Mazda är en tanke som föds när jag läser annonsen? Många gånger är en artikel enbart en slags reklam eller pr för en verksamhet eller vara. Det är snudd på naivt hur enkelt vissa företag lyckas få en gratisreklam som föreställer informativ artikel.

Man kan sko sig på olika sätt. Ett märkligt sätt är skohandlarnas. Det har visat sig att just skohandlare är sämst i kundbemötande enligt ny undersökning. Annat är det med de som göder oss. De dukar fram sina produkter så att de blir helt enkelt oemotståndligt. Sjutton kilo godis och 95 liter läsk per person och år är svenskens konsumtion. Med den omfattande konsumtionen är det kanske inte så konstigt att övergödning är av vår samtids stora problem på mer än ett plan. Som om det inte skulle räcka med att vi missköter oss här hemma. Nu kommer det rapporter om att unga och par utan barn lever ohälsosamt även på sin utlandssemester.

Veckans slutord hämtar jag från ett politiskt partis kommunkonferens. Jag överlåter åt läsaren att själv bedöma om partisekreteraren Sofie Arkelstens ord är saklig information, annons, varudeklaration, pr, drömbild eller bara ett fritt tyckande. ”Väljarna vill ha ärliga, lyssnande, engagerade politiker som vill ta ansvar.”

P.P